'T is weer voorbij die mooie zomer - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Anne&Kaspar - WaarBenJij.nu 'T is weer voorbij die mooie zomer - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Anne&Kaspar - WaarBenJij.nu

'T is weer voorbij die mooie zomer

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne&Kaspar

07 September 2014 | Saudi Arabië, Riyad

Onze laatste blog dateert alweer van mei, dus er is veel te schrijven! Ik zal proberen het toch kort te houden. We hebben een prachtige zomer in Nederland (en daarbuiten) achter de rug en zijn inmiddels weer terug in Riyadh voor ons tweede (en laatste) jaar in de woestijn.

De laatste weken voor ons vertrek naar Nederland stonden bol van barbecues, afscheidsfeestjes en last-minute activiteiten en daarnaast moesten natuurlijk alle onderwijs-gerelateerde zaken worden afgerond. Een drukke tijd!

Onze studenten hadden afscheidsfeestje georganiseerd voor mijn collega’s Saskia en Margje, die ons helaas hebben verlaten. Ontzettend lief en vooral heel erg leuk om de studenten ook eens buiten de universiteit mee te maken. Natuurlijk was er veel te veel eten, cadeautjes, muziek, er werd gedanst en zelfs gezwommen. Mooie afsluiter van een mooi jaar.

Weer in Nederland is het eerste wat we hebben gedaan een uitsmijter met spek en een goed glas bier bestellen. Daarna zijn we gelijk ons kersverse nichtje Fanny gaan bewonderen. Wat een schatje!! Het was heel fijn om weer in Amsterdam te zijn, iedereen weer te zien en over de grachten te fietsen. Oef, dat fietsen was wel weer even wennen!

Kaspar had helaas geen 10 weken vrij en moest op onze vakantie in Tenerife na gewoon werken. Wel leuk om weer collega’s te hebben om een biertje mee te drinken. Ik ben ondertussen met mijn moeder naar Kopenhagen geweest, waar we heel lekker hebben gegeten, veel musea hebben bezocht en verder vooral van de mooie stad en het mooie weer hebben genoten.

Daarna zijn we samen naar Melt geweest, een muziekfestival in Duitsland. Daar zijn we niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk gesmolten. De woestijn was er niets bij! De schitterende locatie in een oude ijzermijn, het verkoelende meertje erbij, en onze fijne vrienden en de fijne muziek maakten de hitte gelukkig meer dan goed.

Bij thuiskomst hebben we de tent en rugzak verruild voor een koffer en zijn gelijk weer vertrokken voor twee weken Tenerife. Daar hebben we zoals altijd heerlijk kunnen relaxen bij Kaspars ouders in Orotova. Dit keer samen met Valentijn, Sanne en Fanny!

De laatste weken in Nederland waren vooral nat en koud, waardoor ik steeds meer zin kreeg om weer naar Riyadh terug te gaan. Inmiddels hebben we de eerste sushi, barbecues en team etentjes alweer achter de rug. De gym is open, onze woning lag er op een laagje zand en wat dode kevers prima bij en zelfs de planten hadden de zomer overleefd.

Hier op de universiteit zijn we meteen weer in de Saudische hectiek beland. Net zo als vorig jaar, zit de helft van ons docententeam nog in Nederland op hun visa te wachten, klaslokalen ontbreken nog en studenten ook. Toch zijn we officieel verplicht om al met de lessen te starten, maar op een introductiecollege na hebben we dat redelijk weten te omzeilen. Wat fijn om te merken dat we dit inmiddels allemaal al zo gewend zijn dat we ons er niet echt druk meer om maken.

Gelukkig hebben de studenten er ook weer veel zin in en zijn ze blij om ons weer te zien. Veel van hen hebben de hele zomer thuis gezeten (opgevangen gesprek in de lift: “Ik heb deze zomer alle 10 seizoenen Grey’s Anatomy gezien”), dus ze zijn wel weer toe aan wat afwisseling. Zondag beginnen de eerste echte lessen en mag ik weer biologische processen achter gedrag (o.a. honger, slaap, stress, angst, verslaving) en hersenanatomie gaan uitleggen. Heb er zin in!

Nu alleen nog even een manier vinden om te wennen aan het temperatuur verschil van ruim 23 graden tussen buiten (40°C) en binnen (17°C)..

PS Onze trip naar Madin Saleh in mei was geweldig. Jullie hebben de foto’s nog te goed, die kun je hier vinden: https://plus.google.com/u/0/photos/113759995222989670283/albums/6056409841333151793

• 08 September 2014 - 15:43

Klara:

Heel fijn om weer te lezen over jullie avonturen! En wat een verschil inderdaad tussen binnen en buiten, ongelooflijk! Succes met de opstart hectiek!

Dikke zoenen!

• 09 September 2014 - 15:46

Margje:

Ho, ho, Anne... 10 seizoenen grey's anatomy is ongeveer 9500 minuten = +/- 158 uur, dus dat is makkelijk te doen in 2 weken ;) Succes in Saudi ouwe! Miss you and the other girls like crazy!

• 20 September 2014 - 23:11

Lenij :

Leuk weer een berichtje te lezen en hoop dat jullie het nu wer wat rustiger hebben en ook leuke nieuwe collegaas, Ja het is wel een groot verschil in klimaat-levenswijze en werken ,maar een goede ervaring Hier gaat alles goed 7 October komen Dorothea en ron 14 dagen naar amsterdam en dat is gezellig Morgen is het dam tot damrace en wij zullen een gedeelte via AT5 op de bank volgen Helaas schijnt het niet zulk mooi weer te zijn Regen en wind ,maar we hebben wel mooi zomers weer gehad Wens jullie veel sterkt en veel liefs Jan en lenij

Tags: Zomer